Lago d'Iseo - Passo Manina - Lago di Idro

Traseu: Lago d'Iseo (Marone - 200m) - Croce di Marone(1164m) - Passo Lividino(1325m) - Lavone(507m) - Passo Maniva(1664m) - Passo del Dosso Alto(1725m) - Lago di Idro (Marone - 250m);

Distanta: 84km;

Diferenta de nivel pozitiva: 2610m;

Track GPS

Suntem in penultima zi din Transalp, si ne asteapta o etapa grea, cu peste 80km de parcurs si 2600m diferenta de nivel. Ca de obicei, incepem dimineata cu o urcare lunga, pe serpentinele catre localitatea Zone. Inainte de Cislano luam micul dejun langa parcul Piramidi di Zone, curiozitati geologice ce constau in niste conuri formate prin eroziune in terenul nisipos si in varful carora se afla cate-o stanca aflata in echilibru.

In continuare ocolim Zone si urmam spre est firul vaii, pe un forestier care urca din ce in ce mai abrupt pana in saua Croce di Maronei(1164m), unde un monument marcheaza lupta partizanilor pentru eliberarea Italiei in timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial. Traseul nostru ocoleste masivul Monte Guglielmo printr-o zona montana pitoreasca, pigmentata de catune traditionale si stane. De fapt asta e ceea ce ne-a fascinat cel mai mult la turul nostru, contrastul dintre aglomerarile turistice de pe malul lacurilor la care-am coborat pe parcursul turei, si zonele rurale alpine caracteristice Lombardiei montane.

Drumul strabate pasuni si liziere de padure, insa se sfarseste brusc, in gradina unei vechi ferme. Cu ajutorul GPS-ului gasim continuarea pe o poteca vaga, destul de accidentata. In curand suntem obligati la push-bike si chiar sa caram bicicletele peste saritorile ce bareaza din loc in loc poteca. Pierdem mult timp pe acest segment, ce se intinde pe 3-4km, insa intr-un final razbatem intr-o mica sa numita Corne dei Tu (1300m), de unde un singletrail accesibil strabate fanetele de pe versantul muntelui si ne scoate in Passo Lividino (1325m).

Coboram la ora pranzului pe un forestier abrupt pana in Caregno, un catun izolat pe coasta muntelui, toropit de arista amiezii. Avem mare noroc sa gasim un mic local, administrat de un cuplu de batrani foarte amabili, asa ca decidem aici pauza de pranz. Doamna ne pregateste poate cele mai bune paste pe care le-am mancat in tura asta, niste tagliatelle integrale, preparate cu sosuri inedite de ciuperci si curry. Din pacate, o ora, doua beri si cate-o inghetata mai tarziu, suntem obligati sa ne reluam drumul.

Strabatem niste ulite pe la liziera padurii, pe marginea padurii, mai urcam cateva gaturi scurte, apoi coboram prin sate spre Val Trompa, unde ajungem la asfaltul principal in Lavone, la 500m altitudine.

Urmeaza o portiune destul de anosta, fara istoric, in care strabatem in ascensiune usoara 12km de asfalt, pana in San Colombano, la 950m altitudine. De aici incepe partea interesanta a ascensiunii, catararea de 8km si 700m diferenta de nivel pe serpentinele spre Passo Maniva (1664m). Pe urcarea asta Oana face si singura pana din aceasta tura.

In pas gasim o mica bisericuta si o parcare pustie, care iarna deserveste instalatiile unui mic domeniu de ski. Desi putem sa coboram pe asfalt direct spre Lago di Idro, urmam track-ul GPS pentru inca 2 kilometri de drum montan ce traverseaza versantii abrupti ai muntelui Maniva pana in Passo del Dosso Alto (1725m).

Deja este seara, si fiind la jumatatea lui Septembrie, temperatura scade vertiginos. Ne echipam, si incepem o lunga coborare pe drumul ce se strecoara printre stanci spectaculoase, prin tunele si serpentine nesfarsite, pana pe malul vestic al lacului Idro, in localitatea Anfo (400m). Sub amenintarea intunericului, ne golim rezervele de energie pedaland in viteza pe ultimii 10km ce ne despart de Ponte Cafarro, in nordul lacului, unde ne cazam la Albergo Pescatore, popas clasic pentru ciclistii ce parcurg acest Transalp.